tirsdag 27. april 2010

Ble triatlon oppfunnet i Kragerø?

Ble idretten triatlon oppfunnet i Kragerø? Det høres ut som en aprilspøk og det er mulig at jeg har gått på en finte. Men jeg leter i et gammelt spor om at det ble arrangert triatlon i Kragerø på slutten av 1940-tallet. Jeg har leserinnlegg i Kragerø Blad i dag....

Liten sak i Kragerø Blad her:

For mange år siden møtte jeg en eldre mann fra Kragerø. Han fortalte at det noen få år etter krigen ble arrangert en idrettskonkurranse i Kragerø hvor man først svømte, deretter syklet og til slutt løp. Det er en historie jeg veldig gjerne vil ha hjelp til å finne ut mer om.

Denne idretten ble oppfunnet på Hawaii i 1978 og heter triatlon. Triatlon har blitt en stor idrett over det meste av verden. Det hadde vært en stor nyhet dersom alt egentlig startet i Kragerø 30 år tidligere. Om ikke annet så er det et artig rykte...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar